Wie heeft er last van het jojo effect?

Het jojo effect of het opnieuw bijkomen na een dieet is een gekend fenomeen. Bij sommige mensen is hun gewichtstoename en afname vergelijkbaar met een rit op een achtbaan waarbij zij meestal eindigen met hetzelfde gewicht van voor het dieet maar met een hoop extra frustraties.

Er zijn echter enorme verschillen in de mate waarin het jojo- effect zich manifesteert. Veel mensen behouden na het dieet dezelfde eetgewoonten die er voor gezorgd hebben dat ze dik zijn geworden. Het is dus niet meer dan normaal dat zij opnieuw  een gewichtstoename kennen. Sommige mensen zijn zich heel bewust dat hun levensstijl zal leiden tot die extra kilo’s en opteren om jaarlijks een periode van dieet in te lassen om hun “wintervet” te verliezen. Andere mensen wensen echter op gewicht te blijven en moeten in eerste plaats hun eetgewoonten aanpassen. Een diëtiste kan hierbij helpen.

Andere mensen hebben echter last van een belanrijkere vorm van jojo-effect: door een langdurig dieet, verliezen zij spieren en daarmee de capaciteit om caloriën te verbranden. Waar zij vroeger dagelijks een 2000 caloriën verbrandden en dus ook dagelijks 2000 caloriën konden innemen, hebben zij een gemiddelde dagelijkse verbranding van 1900 caloriën. Gevolg: wanneer zij na het dieet terug overschakelen naar hun evenwichtige dagelijkse hoeveelheid van 2000 caloriën, creëren zij een overschot en komen zij weer bij.

Bij elke dieet zijn er twee aspecten super belangrijk om het jojo effect te vermijden:

1 – Elk dieet moet beperkt zijn in duurtijd. De duurtijd is persoonsgebonden maar als richtlijn kan men een periode van 4-6 weken nemen.  2 – Elk dieet moet behoud van spiermassa voorzien. Hoe dit kan gebeuren zullen we bespreken in één van volgende artikels.