Vermageren door beter te slapen

Net zoals het leuk zou zijn om slapen rijk te worden, zou het super zijn om wat kilo’s te verliezen door te slapen. Spijtig genoeg is het niet zou gemakkelijk. Het is wel superbelangrijk dat je genoeg slaapt want uit onderzoek is een duidelijk verband aangetoond tussen overgewicht en slaaptekort.

Wanneer spreken we van een slaaptekort? Er is natuurlijk veel verschil tussen 7 uren door doorslapen en 10 uur in je bed liggen woelen maar gemiddeld heeft een persoon 7 – 8 uren slaap per nacht nodig.

Wat is nu gebleken. Mensen met een slaaptekort of slaapproblemen hebben minder het hormoon leptine in het bloed. Leptine zorgt voor een verzadigd gevoel na het eten. Bovendien hadden zij meer hoeveelheden van het hormoon ghreline in hun bloed. Ghreline stimuleert de eetlust. Het lijkt dan ook logisch dat een tekort aan slaap (= minder verzadigd gevoel + meer eetlust) extra kilo’s tot gevolg heeft.

Langdurige slaapstoornissen of tekorten kunnen dus je doelstellingen om te vermageren verhinderen. Zorg dus voor voldoende slaap en een goede slaapomgeving. Koop daarom een goede matras. Een matras van bekende merken zoals Beka, Auping, Swissflex lijken duur maar gegeven dat een matras 10 jaar meegaat en zorgt voor een goede nachtrust dan is de investering eerder beperkt.

Extra kilo's door slaapgebrekIedereen is wel al eens ’s nachts een frituur of snackzaak binnengestapt met een hongergevoel. Soms geeft je maag al na een paar happen aan dat je voldoende hebt maar de signalen van vermoeidheid lijken sterk op signalen van honger waardoor we ons ’s avonds laten verleiden om nog iets extra te eten.

Extra slapen zal je geen extra kilo’s doen kwijtraken maar genoeg slaap zorgt er alvast voor dat er minder kans is dat er ongewilde kilo’s bijkomen.