Vergeet dieetpillen en crashdiëten.

Het geheim van afvallen ligt in de combinatie minder eten en meer sporten. Maar hoe eet je minder als je altijd zo’n honger(gevoel) hebt? Hier zijn alvast 7 manieren om de eetlust op een natuurlijke manier te beperken:

1) Drink meer water
Honger wordt niet zelden verward met dehydratatie. Door voldoende te drinken door de dag heen kan je (een paar) snacks vergeten. Water helpt je ook de afvalstoffen in uw lichaam te verwijderen.

2) Meer bewegen
Van sporten krijg je honger? Dan heb je niet hard genoeg gesport, want een fikse cardiotraining vermindert de eetlust net.

3) Ontbijt
Jawel, om minder te eten, moet je meer eten. Of toch op meer tijdstippen. Honger krijg je sowieso, en rond tien uur is de wafel of de koffiekoek veel verleidelijker dan de appel die je hoopvol meebracht. Geen honger ’s ochtends? Dat is vooral een kwestie van gewoonte. Door altijd op hetzelfde uur op te staan en te eten, krijg je vanzelf trek, want lichaam is nu eenmaal een gewoontedier.

4) Vergeet de eiwitten niet
Kippenwit, een eitje, hesp, yoghurt met noten, (magere) kaas (zoals cottage cheese): met deze ingrediënten ga je je veel langer vol voelen en meer energie hebben door de dag.

5) Tijd voor thee
Na de maaltijd zit je met een knagend ‘goestingske’? in plaats van te grijpen naar een dessert, kan je ook kiezen voor een tas thee. Die houdt je wel even vol. Geen zin of tijd om thee te maken? Koop hier uw verse thee in tabletvorm.

6) Wees eerlijk
Heb je wel echt honger? Of ben je gefrustreerd, gestresseerd of verveeld? Herken emotioneel eten en probeer het onder controle te krijgen. Lukt dat niet op je eentje, roep dan de hulp in van een diêtist of een psychologe. Te duur of afschrikwekkend? Dit heeft effect op je hele leven, en de gevolgen van overgewicht zijn ook duur.

7) Eet regelmatig
Sla geen maaltijden over, en vergroot de porties niet. Integendeel, beter vijf kleine maaltijden per dag, dan twee grote.