Tips om te helpen bij het joggen.

Joggen is een gezonde en goedkope manier om je conditie te verbeteren en je gewicht op peil te houden. Maar wat als je dit niet kunt volhouden? Hier volgen onze 10 tips die jou misschien wel een handje kunnen helpen:

1. Beloon jezelf na het joggen

Je beloont jezelf best niet met iets slechts dat het joggen beïnvloedt maar net iets om je prestatie leuk te maken en vol te houden:

• Nieuwe sportschoenen, kledij, …
• Een lekkere eiwitshake of proteïnesnack
• Een mp3-speler om muziek te luisteren tijdens het rennen
• Een gezonde salade

2. Wees realistisch en verwacht geen wonderen

Je mag niet meteen verwachten dat je vele kilometers kan lopen, maar bouw alles systematisch op.

• Verbeter je techniek.
• Let op je lichaam en rust uit bij steken in je zij.
• Stretch voldoende na het lopen
• Versterk je spieren door krachttraining, buikspieroefeningen, …

3. Houd een logboek bij

Noteer alle dagen waarop je gaat joggen in een logboek; met je tijden, afstanden en gevoel erbij. Het is leuk om na een tijdje je vorderingen te bekijken. Je zult een stijgende lijn ontdekken en denken: ik doe het niet voor niets!

4. Laat je steunen

Vraag je partner, een vriend(in), je ouders, …. je te steunen. Aanmoedigingen werken motiverend en helpen je soms te volharden in je doel.

5. Wees voorbereid

Zorg ervoor dat alles wat je nodig hebt om te joggen klaarligt en ga op regelmatige tijdstippen joggen. Op die manier heb je een regelmaat die veel makkelijker vol te houden is.

6. Zorg voor goede sportuitrusting

Niets is zo demotiverend als sportspullen die niet voldoen. Zorg dus voor goed zittende sportkleding, waarin je je ook nog een beetje comfortabel voelt. Kijk ook kritisch naar je schoenen; goede loopschoenen zijn zeer belangrijk. Zonder goed materiaal kan je niet goed sporten en heb je kans op blessures.

7. Kies een doel

Probeer steeds vooraf een doel op te stellen: 20km van Brussel lopen bijvoorbeeld of andere leuke evenementen. Zo heb je steeds een doel dat motiverend kan werken. Je kan dit doel dan ook steeds verleggen wanneer je dit zelf wil

8. Zoek een trainingsbuddy

Alleen is ook maar alleen. Met z’n tweetjes lopen verdubbelt het plezier. Zoek een trainingsmaatje en werk samen naar die wedstrijd of dat evenement toe. Dat is niet alleen gezellig, maar zorgt er ook dat je minder snel opgeeft.

9. Verwacht geen wonderen

Je mag nooit op enkele dagen tijd de perfectie willen. Je moet uzelf en uw lichaam de tijd geven om zich te ontwikkelen.

10. Vergelijk jezelf niet met anderen

Probeer je niet te vergelijken met mensen die er perfect uitzien. Kijk naar jouw eigen lichaam en wees trots op wie je zelf bent.