Dieet producten

Vetverbranding tijdens proteine dieet

Het proteïne dieet : principe van ketose.

Het proteïne dieet is gebaseerd op een vermindering van inname van caloriën, maar in tegenstelling tot andere laag calorische “evenwichtige” diëten waarbij men de hoeveelheid voedsel vermindert, wordt de hoeveelheid proteïnen en vitaminen behouden en de hoeveelheid glucose (suikers – koolhydraten) en vetten vermindert.

Dieet productenDe mens heeft glucose en vetten nodig om te functioneren omdat zij de energiebron zijn van ons lichaam. De proteïnen zijn onmisbare bouwstenen voor de constructie van de meeste van onze weefsels. Het grootste deel van ons lichaam is opgebouw uit proteïnen: onze spieren, interne organen, hart, lever, nieren maar ook onze ogen, beenderen zijn chemische combinaties waarbinnen de proteïnen een belangrijke rol spelen.

Info: In algemene termen, heeft een vrouw 1,2 gr proteïnen nodig per dag per kilo lichaamsgewicht om haar lichaam te onderhouden en een man 1,4g. Deze waarden variëren afhankelijk van de leeftijd, beroepsactiviteit, enz….

Het proteïne dieet brengt ons lichaam in “ketose”. Dit is een fysiologisch proces waarbij de vetreserves worden omgezet in energiebron. Door de inname van proteïnen blijft de spiermassa bewaard en kan men via een stabilisatiefase het yoyo effect vermijden.
Wanneer gaat ons lichaam in ketose en start de vetverbranding ?

Ons lichaam kent drie vormen van energie:

– glucose (of koolhydraten, of suikers)
– lipiden ( of vetten)
– protiden (of proteïnen)

Deze energiebronnen worden niet op hetzelfde moment gebruikt. De glucose wordt eerst verbrandt en vormt de dagdagelijkse energiebron. De vetten en proteïnen vormen de reserve en zijn opgeslagen in het lichaam en worden slechts aangewend wanneer er geen glucose meer is.

Ketose: hoe en waarom afvallen

Gedurende een proteïne dieet stellen we de pancreas op rust. Doordat we geen suikers meer opnemen, zal de pancreas geen insuline – buiten een minimale hoeveelheid noodzakelijk voor het functioneren van vitale functies van het lichaam – meer aanmaken. Wanneer het lichaam geen insuline meer aanmaakt, gaat het over in ketose: door een gebrek aan suikers als brandstof, zal het lichaam vet verbranden ( ook proteïnen indien er niet voldoende worden opgenomen via ons voedsel: klassiek dieet).

Ketose is een volledig natuurlijk fysiologisch reactie van ons lichaam. Bovendien hebben de ketonenlichamen die hierbij een bijzonder effect: zij geven een gevoel van verzading – geen hongergevoel ! – een energiek gevoel en een hoger concentratievermogen. Dit lijkt te mooi om waar te zijn. Nochtans hebben veel godsdiensten een periode van vasten – lees in ketose gaan- waarbij men streeft naar een zuivering, universeel gevoel. Deze positieve effecten van ketose zijn al eeuwen bekend.

Wanneer start de vetverbranding?

Ons energieverbruik kan men vergelijken met een lopende-giro en spaarrekening. De suikers vormen de lopende rekening: zolang er geld op staat – suikers in ons lichaam aanwezig – zullen we geen gebruik maken van onze spaarreking (vetten-proteïnen). Slechts wanneer de lopende rekening helemaal leeg is en er geen vooruitzicht is dat deze zal worden aangevuld, dat men gebruik zal maken van de spaarrekening. Afvallen is namelijk leven op zijn reserves. Algemeen kan men stellen dat men na 24 – 48 in ketose gaat.

Belangrijk: Indien er tijdens het proteïne dieet suikers worden opgenomen (bijvoorbeeld een appel-tros duiven-…) dan is de kans groot – hangt af van persoon tot persoon -dat men terug uit ketose gaat. Ons lichaam gaat terug over naar de lopende rekening. Het duurt dan opnieuw 24 – 48 uur om in ketose te komen. De appel of de tros druiven is helemaal niet ongezond ! Maar het verhindert wel dat ons lichaam zijn reserves aanspreekt. Daarom is het heel belangrijk de richtlijnen van het proteïne dieet heel strak te volgen om een mooi resultaat te bekomen.

Om af te vallen – op zijn reserves te leven – moet men dus alle suikers vermijden.

Opgelet: Ons lichaam heeft twee vormen van reserves:
– vetten
– proteïnen (spieren en organen)

Het is natuurlijk de bedoeling om vet te verliezen en niet onze spieren. Typisch aan een klaasiek laag koolhydraten dieet is dan ook dat men niet alleen vet maar ook spieren zal verliezen. Het bekende yoyo effect is hiervan een gevolg. Door het opnemen van goed gedoseerde proteïne supplementen, blijft de spiermassa bewaard. Daarom is het heel belangrijk dat u supplementen van een goede kwaliteit en samenstelling koopt.

Helaas zijn er vele proteïne supplementen op de markt van minderwaardige kwaliteit. Bovendien is de samenstelling niet steeds optimaal voor een dieet -bodybuilders gebruiken ook proteïnen supplementen. Een proteïne maaltijd bevat immers ook een minimum aan koolhydraten die ons lichaam nodig heeft. Nochtans kan de suiker aanwezig in een appel voldoende kan zijn om uit ketose te gaan. Een juiste samenstelling is dan ook van het allergrootste belang. Wij raden proteïne maaltijden van die u op www.gezondheidshoek.be kan kopen. U begrijpt nu ook dat proteïnen geen afslankingsmiddel op zich zijn: het heeft helemaal geen nut meer of minder zakjes dan voorgeschreven te nuttigen.

Een gedachte over “Vetverbranding tijdens proteine dieet”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *