Omega 3 vetzuren: wondermiddel of hype?

Wie nog niet gehoord heeft van omega 3 moet al een tijdje geen contact hebben met de buitenwereld. Overal duiken nieuwe producten (boter, yoghurt, ….) op dit nieuwe wondermiddel.

Tot voor kort werd ons voorgehouden dat vetten slecht waren en medeverantwoordelijk waren voor zwaarlijvigheid, hoge bloeddruk, aderverkalking,….Nochtans zijn er ook goede vetten die ons lichaam nodig heeft om te functioneren. Waarom wordt er nu zoveel aandacht besteed aan die goede vetten – omega 3 – visolie ? Uit onderzoek is gebleken dat mensen die een voedingspatroon met veel vis, groenten en fruit, plantaardige oliën volgen, veel minder last hebben van wat we beschavingsziekten zijn gaan noemen : hoge bloeddruk, overgewicht, suikerziekte, cholesterolverhoging in het bloed.

Waarom helpt omega 3 – visolie in de volksmond – beschavingsziekten voorkomen ?

Vette vis en zeevruchten bevatten veel (poly)onverzadigde vetzuren (EPA en DHA) die wij algemeen omega 3 noemen. Deze onverzadigde vetzuren verminderen de klonterneiging en het ontstaan van ritmestoornissen omdat zij het gehalte aan slechte vetten doen dalen. U leest het goed : daling slechte vetten in het lichaam door de inname van goede vetten. De vetzuren EPA en DHA komen in zeer grote hoeveelheden voor in onze hersenen en zijn belangrijk voor de ontwikkeling ervan. ” Toedienen van supplementaire vis(olie) verbetert dan ook de ontwikkeling van de hersenen met verbetering van de leermogelijkheden, ondersteuning van het humeur en bevordering van een betere weerstand tegen stress ” (Bron Ganymedes uitgave 15/03/04)

Welke producten bevatten omega 3 vetzuren.

De omega 3 vetzuren kunnen niet alleen uit vis, maar ook uit koolzaad-, walnoot- en lijnzaadolie gehaald worden. Maar om de meest recente voedingsaanbeveling te halen van omega 3 moet men massa’s oliën nuttigen. Het is zelfs zo dat men meerdere keren per week vette vis moet eten om de vooropgestelde aanbevolen omega 3 vetzuren op te nemen. Gezien ons voedingspatroon – wij zijn geen eskimo’s – halen de meeste onder ons nooit de aanbevolen hoeveelheden. Daarom zijn er sinds enkele jaren omega 3 supplementen op de markt. Wij bevelen Vitamar Plus aan. Dit supplement bevat niet alleen ongeveer 800 mg EPA en DHA per 2 capsules (aanbevolen daghoeveelheid) maar bevat vetoplosbare vitamines A, D, E , B6 en B12. Dit maakt van Vitamar Plus een uniek product.

Waarom omega 3 supplementen innemen.
De lijst van positieve effecten is indrukwekkend. Algemeen kan men stellen dat iedereen baat heeft om een omega 3 supplement in te nemen omdat 9 op 10 Belgen een tekort heeft aan deze omega 3 vetzuren. Het zou tot ieders voedingspakket moeten horen samen met vitaminen (Vitamar Plus combineert beiden).
– preventie hart- en vaatziekten
– chronische ontstekingsprocessen : omega 3 vetzuren hebben een ontstekingsremmend effect
o reuma problemen : artrose, artritis, spierpijnen, …..
o longen en luchtwegen : CARA, astma, emfyseem
o huidaandoeningen : eczema, kloven, acne, wintertenen, …
o darmziekten : ziekte van Crohn, Colitis Ulcerosa,
o gynaecologie : cysten in borsten of eierstokken, premenstrueel syndroom, menopauze, hormonale schommelingen
– zwangerschap en borstvoeding : het vetzuur DHA is enorm belangrijk voor de ontwikkeling van het netvlies en de hersenen van de zuigeling. Bovendien is bewezen dat omega 3 supplementen de kans op postnatale depressies verminderen. Ook om de jongsten onder ons te vrijwaren van verschillende aandoeningen die sinds enkele jaren enorm in de publiciteit zijn gekomen zoals allergie, ADHD, autisme zijn er studies dat het zinvol is omega 3 supplementen aan aanstaande moeders toe te dienen
– vertragen dementie, ADHD, autisme, depressies, ….

Kortom : Omega 3 is geen hype maar eerder een wondermiddel. Wij bevelen ten zeerste het gebruik van het omega 3 supplement Vitamar Plus aan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *