Obesitas

Obesitas – De gezondheidsrisico’s van obesitas

Wat is obesitas? Algemeen wordt gesteld dat men vanaf een BMI van 30 obesitas heeft. Men heeft dan een dergelijke mate van overgewicht dat ook andere gezondheidsklachten worden veroorzaakt. Overgewicht wordt beschouwd als één van de belangrijkste doodsoorzaken van onze generatie.

Hier kan men BMI berekenen

Gezondheidsrisico’s

Afhankelijk van de mate waarin men ongezond eet en beweegt, geeft obesitas aanleiding tot galstenen, diabetes type II, hoge bloeddruk, hoge cholesterol, problemen met hart- en bloedvaten, slaapproblemen en nog vele andere gezondheidsproblemen.

Eénmaal deze gezondheidsproblemen zich voordoen, is het bovendien ook moeilijker om af te slanken. Een diabetes patiënt kan immers niet zomaar een laag calorieën dieet volgen. Producten voor hoge bloeddruk hebben een negatief effect op een dieet, enz.

Laat het daarom niet zover komen en verlies tijdig je overtollige kilo’s. Dit wil niet zeggen dat je niet kan genieten van het leven. Vele mensen volgen een dieet jaren aan een stuk. Wijzelf zijn hier geen voorstander van. Wij opteren voor een gevarieerde voeding en wij opteren ervoor om de leuke momenten waarbij we teveel calorieën eten, 1 keer per jaar ongedaan te maken door een kort (3 weken) maar krachtig dieet waarbij we die paar extra kilo’s verliezen.

Bij Afvallen Dieet Tips hebben we een voorkeur voor het proteïne dieet. Waarom? Omdat het proteïne dieet de meest wetenschappelijke onderbouwde manier is om op een gecontroleerde manier af te vallen. Wij weten dat er veel kritiek komt van diëtisten omdat het geen evenwichtige voedingsgewoonte is. Wij gaan hier volledig mee akkoord. Diëtisten hebben kritiek op alle “dieetplannen om gewicht te verliezen” omdat ze onevenwichtig zijn. Terecht!! Diëtisten zijn er immers voor opgeleid om een evenwichtig voedingspatroon gericht om het verhelpen van bepaalde gezondheidsproblemen (gluten allergie, hoge cholesterol, …). Helaas worden zij ook geacht – verwachting van hun klanten – om op een “gezonde manier” te laten afvallen. En daar wringt het schoentje!!

Afvallen = periode van onevenwicht eten die in de tijd beperkt moet worden

Op gewicht blijven = periode van evenwichtig eten die in de levenswijze moet ingepast worden

Als men dit onderscheid maakt en begrijpt, kan men veel van de informatie op de site Afvallen Dieet Tips begrijpen. Zo bijvoorbeeld vinden vele mensen dat het “gezonder” is om 1 kilo per maand af te vallen dan 5 kilo per maand. Zij opteren er liever voor om gedurende 5 maanden een dieet te volgen dan 1 maand. Zij opteren om 5 maanden een onevenwichtig eetpatroon te volgen in plaats van 1 maand. Vergelijking: Als iemand 20 jaar geleden had gezegd dat topsporters betere prestaties kunnen behalen door minder te trainen, dan had men deze sporter een gebrek aan inspanning verweten, terwijl overtraining een groot probleem is bij topsporters en het rusten nu een belangrijk onderdeel is van de training van een topsporter. Hetzelfde geld voor afvallen: het is beter een korte periode, op een gecontroleerde manier (proteïne dieet met zijn specifieke maaltijden is hier ideaal voor), onevenwichtig te eten dan gedurende een langere periode. Het langdurig aanhouden van een dieet zal er bovendien voor zorgen dat ons lichaam zich zal aanpassen aan de mindere opname van energie: afbraak spieren. En dan is de schaduw van het jojo effect niet ver. Het proteïne dieet zorgt door de extra proteïnen voor het behoud van spieren!!

Vandaag de dag wordt ook het proteïne dieet gedurende een langere periode gevolgd. Wij zijn daar geen voorstander van. Een periode van 6 weken is volgens ons het maximum. Bovendien worden de fasen van een proteïne dieet dikwijls niet correct opgevolgd waardoor de meerwaarde van een proteïne dieet ten opzicht van andere diëten dikwijls verloren gaat.  Kennis is een belangrijk element tot succes. Lees daarom hier meer indien u een proteïne wenst te volgen.

Een gedachte over “Obesitas – De gezondheidsrisico’s van obesitas”

Reacties zijn gesloten.