Jojo effect

De nachtmerrie van vele vrouwen: het jojo effect.

Het jojo effect is het gevolg van verlies van spiermassa dat ontstaat bij de meeste diëten. Laten we even kijken waarom we spiermassa verliezen en hoe we dit kunnen voorkomen.

Waarom verliezen we spiermassa bij een klassiek dieet ?

In onze dagelijkse voeding is samengesteld uit een hoeveelheid koolhydraten (trage suikers : granen, brood, deegwaren, groenten, peulvruchten – snelle suikers : patisserie, fruit), vetten en eiwitten (proteïnen) en bevat een bepaalde hoeveelheid caloriën.

Bij een klassiek dieet – we geven het dieet hier het woord klassiek mee, maar je zou het het kunnen vervangen door de meeste trendy diëten – gaan we de hoeveelheid caloriën verminderen. Men zal vooral de hoeveelheid koolhydraten en vetten in onze dagdagelijkse voeding doen dalen. Automatisch zal de hoeveelheid eiwitten die we hierdoor opnemen dalen. Eiwitten zijn nochtans nodig voor het bouwen, onderhouden en herstellen van spierweefsel in het lichaam. Door het tekort aan eiwitten dat hierdoor ontstaat, is er een afbraak van spiermassa.

Aangezien de spieren de belangrijkste verbranders van caloriën zijn, is het niet moeilijk te begrijpen dat wanneer we stoppen met het dieet en terug overschakelen naar een normale inname van caloriën, we minder caloriën kunnen verbranden. Het overschot aan caloriën wordt opnieuw omgezet naar vet en het jojo effect start.

We hebben niet alleen een zware emotionele – lichamelijke inspanning geleverd door nauwgezet het dieet op te volgen maar hebben bovendien dikwijls een hoger vetpercentage dan voordien. Spieren wegen immers meer dan vet : indien we door het jojo effect opnieuw op ons oud gewicht zitten, hebben we bovendien minder spieren en bijgevolg meer vet dan voorheen.

Hoe verlies van spiermassa en jojo effect voorkomen ?

Extra eiwitten eten. De oplossing is eigenlijk vrij simpel. Het enige probleem dat zich stelt, is het feit dat we voedingswaren met een zeer hoog gehalte aan koolhydraten (aardappelen) en vetten (olijfolie) hebben, maar geen met een zeer hoog gehalte aan alleen maar eiwitten. Daarom is het aangeraden om proteïnesupplementen te nemen. Deze supplementen bevatten eiwitten die uit voedingswaren zijn getrokken.

Hierbij de volgende bemerking : opteer voor europese proteïnesupplementen. Deze zijn voornamelijk gebaseerd op eiwitten uit melk, sojabonen,.. De amerikaanse daarentegen worden ook genomen uit botten van dieren (eiwitten zijn een basiselement voor ons beendergestel) of uit genetisch gemanipuleerde sojabonen.

Meer informatie proteine dieet

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *