Hoeveel calorieen verbranden we per dag?

De meeste calorieen die we dagelijks innemen, gebruiken we voor ons “métabolisme in rust”. Ongeveer 60 – 70 % van de dagelijkse inname van cälorieen worden verbrandt voor activiteiten zoals ademen, ons hart doen kloppen, ons lichaam op temperatuur houden, onze organen, … alles wat ons in leven houdt maar zonder enige inspanning. Iemand die in een ganse dag in zijn bed blijft liggen, verbrandt dus nog steeds een grote hoeveelheid calorieen.

Waarvoor gerbuiken we de andere 30% calorieen ? Ongeveer 10 -15 % worden gebruikt voor het verwerken van ons voedsel en slechts 20-15% gebruiken we om recht te staan, te bewegen en te sporten.

Hoeveel calorieen hebben we per dag nodig: Opgelet dit zijn richtlijnen!

Vrouwen jonger dan 30 jaar: 2000 calorieen. Vrouwen tussen 31 – 50 jaar: 1800 calorieen. Vrouwen ouder dan 50 jaar: 1600 calorieen.

Mannen jonger dan 30 jaar: 2200 calorieen. Mannen tussen 31 – 50 jaar: 2000 calorieen. Mannen ouder dan 50 jaar: 1800 calorieen.

Op basis van bovenstaande gegevens, kunnen we stellen dat we slechts een 300 calorieen verbranden per dag om ons te bewegen en verplaatsen. Daarom is het, tenzij men heel veel gaat sporten zonder daarbij extra calorieen in te nemen, moeilijk om met een normale inname van calorieen veel af te vallen.

Sport of bewegen is nochtans een basisvoorwaarde voor je gezondheid en je spiermassa op peil te houden. En het is ook de spiermassa die ons vermogen om calorieen te verbranden mee bepaalt.