Het geheim van vermageren

Het geheim van vermageren – leer ” nee ” zeggen.

Het zou kunnen dat je reeds vanaf jouw kindertijd ernaar streefde om mensen te behagen.
Je trachtte steeds goede schoolrapporten te behalen om je ouders te plezieren, je oefende urenlang met de bal om lofbetuigingen te krijgen van je voetbaltrainer. Er is niets verkeerd aan het streven om te behagen. Het kan van jou een gerespecteerd leider, een gewaardeerde vriend of een goede mentor maken. Maar je zult ook moeten bekennen dat voedselverslaving soms begint met het niet ” nee ” te kunnen zeggen.

Het kan begonnen zijn in uw kinderjaren wanneer je moeder je op kerstavond vroeg of je een tweede portie aardappelpuree wou. Het is je waarschijnlijk aangeleerd dat voedsel verspillen slecht is en dat een grote eetlust goed is. Het probleem is dat dergelijke aansporingen aanleiding kunnen zijn om verkeerde opvattingen te krijgen over voedselconsumptie. In onze samenleving hebben veel mensen moeite met ” nee ” zeggen. Zij willen deel uit maken van de groep en wensen geen buitenstaander te worden door niet deel te nemen aan de groepsactiviteiten.

Zij zullen er alles aan doen om er bij te horen, en dat leidt ertoe meer ” ja ” te zeggen dan ze eigenlijk wel zouden willen. Alcohol- en drugverslaving kan in grote mate het gevolg zijn van het onvermogen om ” nee ” te zeggen. Het erkennen dat je een probleem hebt met een teveel aan verplichtingen, is een eerste stap. Het toont aan dat je een goed inzicht hebt in je voedingprobleem en dat je jouw slechte gewoontes wilt veranderen en ze wenst te vervangen door goede. Maar het kan moeilijk zijn wegens het feit dat zo vele families een aantal rituelen onderhouden i.v.m voeding.

Voeding op zichzelf is niet slecht, het heeft niet dezelfde slechte faam als sigaretten of marihuana. Nochtans moet je leren verstandig om te gaan met voeding. De training begint met het leren van de kracht van ” nee ” en ” nee, dank u “. Je moet leren assertief te zijn en dat je niet altijd meegaand moet zijn om je goed te voelen. Je moet beseffen dat je jezelf geen dienst bewijst door het aanvaarden van extra porties pasta, in feite berokkent je jouw lichaam alleen maar schade. Het gaat erom hieraan iets te doen.

Wat is de beste manier van assertiviteitstraining?

Eén methode is het rollenspel. Oefenen met een vriend die de rol van de opponent speelt, om ” nee ” te zeggen tegen extra porties. In deze nagespeelde situatie is het voor jou gemakkelijker om nee te zeggen. Zo leer je dat ” nee ” zeggen de wereld niet doet instorten en dat je niet automatisch je vrienden verliest bij een negatief antwoord.

Een andere hint: zit rechtop aan tafel terwijl u eet. Onderuitgezakt zitten is een teken van overgave, het geloof dat de situatie hopeloos is. Met het hoofd opgeheven zul je opnieuw het vertrouwen krijgen om nee te zeggen en het ook te menen wat je zegt. Een ander effectief middel is een dagboek bij te houden waarin je jouw gedachten noteert telkens nadat je “nee” hebt gezegd tegen meer voedsel of tegen een engagement dat je op dat moment niet kon nakomen.

Jouw gevoelens op papier zetten kan heel verrijkend zijn. Het kan je helpen een uitweg te vinden in moeilijke situaties; het kan je mogelijkheden aanreiken om “nee” te zeggen zonder de andere persoon te kwetsen. Wat je ook moet leren is dat je niet altijd tegemoet moet komen aan eenieder zijn verwachtingen. In andere woorden, wat je tante Kaat denkt over je eetlust, is van geen belang. Wel belangrijk is het besef dat je overgewicht hebt. Je moet dat doen wat je vindt dat het beste is om je voeding te beheersen. Assertiviteit komt niet vanzelf. Maar mits oefening, kan je leren “nee” te zeggen als een echte professioneel.

Jij en je taille zullen beter af zijn, dankzij wat meer assertiviteit.