Eiwitshakes voor een proteine dieet

Er bestaan verschillende eiwitshakes: voor extra spieropbouw en eiwitshakes voor het volgen van proteine dieet. Er zijn een aantal verschillen tussen beide types proteinen, maar om het niet te technisch te maken en te spreken over termen zoals WPI, WPC, …, houden we het erbij dat het niet aangeraden is om de eiwitshakes die je typisch in de gymzalen of zelfs supermarkten vindt in enorme potten, te gebruiken voor je proteine dieet.

Ook in de eiwitshakes voor een proteine dieet zijn er verschillen in het aantal eiwitten per dosis gaande van 12 gr tot 23 gr. Wat is nu het beste? Algemeen wordt aangenomen dat we om onze spieren te behouden (minstens) 1 gr/kg eiwitten dagelijks moeten innemen (1gr/kg gaat uit van een normaal vetpercentage!).

Vele proteine diëten gaan uit van een 4-6 eiwit zakjes in de eerste fase, indien we uitgaan van een proteine dieetproducten met 18 gr proteinen/zakje, komt dat neer op 72 – 102 eiwitten per dag wat normaal voldoende is voor het behoud van alle spieren.

Eiwitshakes met minder dan 16gr/portie zijn niet aan te raden tijdens de eerste drie dagen van de strikte fase omdat je dan teveel maaltijden moet nemen om voldoende eiwitten te hebben. Op zich geen probleem, maar in elke portie zitten natuurlijk ook koolhydraten. Teveel koolhydraten zorgen ervoor dat je niet overgaat in ketose (=vetverbranding).

Eiwitshakes met 22 gr/portie of meer kunnen nogal eens zwaar op de maag liggen. Dit is afhankelijk van persoon tot persoon maar hou het in je achterhoofd als je eiwitshakes besteld.

Veel succes met afvallen