Kennis is de succesfactor van een dieet

De succesfactor om gegarandeerd af te vallen en slank te blijven: Kennis

Elke week verschijnt er een dieet dat aanraadt om het tegenovergestelde te doen van het dieet van vorige week. Elk dieet heeft zijn voor- en tegenstanders met elk hun wetenschappelijke uitleg waarom een dieet wel of niet werkt.

 

Spijtig genoeg worden de nieuwe diëten in populaire magazines alleen besproken in functie van welke actrice het dieet volgt zonder daarbij enige vorm van uitleg waarom het dieet zou moeten werken.

 

Bovendien hebben diëtisten op elk dieet kritiek. Dat is normaal omdat een diëtiste is opgeleid om een evenwichtige voedingsleer toe te passen en mensen opnieuwe gezond en evenwichtig te leren eten. Vandaag wordt het woord dieet echter als synoniem gebruikt voor afvallen.

 

Afvallen is echter het tegenovergestelde van evenwichtig eten!!

 

Afvallen is een periode van onevenwichtig eten waardoor we onze vetreserves moeten aanspreken!!

 

“Ja maar gezond eten en wat sport is voldoende om af te vallen!”

 

Vele mensen vallen inderdaad af wanneer zij overschakelen op meer slaatjes, volkoren brood, …. Meestal 3-5 kilo. Logisch daar er dikwijls tot 1000 caloriën minder per dag wordt gegeten (zonder echt een hongergevoel indien er voorheen teveel werd gegeten). Daarna stopt het vermageren omdat het lichaam zich zal aanpassen aan de verminderde hoveelheid aan dagelijkse caloriën en zal het zijn verbranding op deze inname zal afstemmen. Hoe? In de meeste gevallen door de spiermassa te verkleinen. Dit is een puur overlevingsmechanisme van ons lichaam. Dit oogt misschien leuk op de weegschaal maar een verlies van spiermassa is de belangrijkste oorzaak van het jojo effect.

 

Ga voor een kort maar krachtig dieet ondersteund door korte intensieve trainingen

 

Hou de periode van onevenwicht kort! Bepaal op voorhand hoe lang deze periode is en maak niet de fout om deze telkens te verlengen voor nog eens een kilootje minder! Periodes van langer dan 6 weken zijn niet aan te raden: zowel fysiek als mentaal!

 

Heb een plan en volg het! Zorg ervoor dat je een dieetplan hebt zodat het moeilijker wordt om af te wijken. De meeste diëten zorgen ervoor dat je afvalt! Maar er zijn dikwijls emotionele of andere redenen om een dieet te onderbreken. Een weekplanning zorgt ervoor dat je niet dagelijks moet kiezen of (emotionele) beslissingen moet nemen

 

Spiermassa behouden. Sommige diëten hebben te weinig aandacht voor het behoud van de spiermassa waardoor het gevreesde jojo effect onstaat. Zorg er steeds voor dat je genoeg proteïnen binnen krijgt om spierverlies te voorkomen. Gebruik desnoods proteïne voedingssupplementen.

 

Evenwicht eten na de periode van afvallen. Er is een reden waarom je extra kilo’s bent bijgekomen. Extra kilo’s zijn ook gevolg van een periode van onevenwichtig eten. Zorg ervoor dat je niet opnieuw dezelfde fout maakt en ga voor een evenwichtige voeding om op gewicht te blijven.

 

Eén van de grootste fouten die mensen maken is veronderstellen dat zij het voedingspatroon om af te vallen ook nadien moeten aanhouden waardoor er tekorten ontstaan van bepaalde voedingsstoffen in ons lichaam!!

 Start je dieet nu !!