Afvallen vereist een plan

Veel mensen gaan op dieet zonder plan: Hoeveel willen ze afvallen? Hoelang gaan ze dieeeten? Welk dieet gaan ze volgen? Soms hebben ze een idee van één van voorgaande vragen maar meestal hebben ze geen geen idee hoe ze alle drie vragen kunnen beantwoorden. Laten we even verder ingaan op deze vragen:

Hoeveel gewicht verliezen: Vele mensen hebben wel een idee van hoeveel ze willen afvallen maar definiëren het vrij ruim zoals “ongeveer 5 – 8 kilo”. Het is superbelangrijk voor je zelfmotivatie om een exact en realistisch doel te stellen. Mensen die in 1 keer 20 kilo wensen af te vallen slagen daar meestal niet om omdat het niet realistisch is! Anderzijds stop je beter als je het beoogde gewichtsverlies gerealiseerd hebt en probeer je beter je gewicht te stabilseren in plaats van dat extra kilootje gewichtsverlies te bekomen.

Hoelang dieeeten: Hoelang je zal dieeeten hangt samen met hoeveel je wenst af te vallen, maar algemeen kan je stellen dat een dieet niet langer dan 6 weken mag duren. Waarom? In dien men langer een dieet volgt, wordt het sociaal heel moeilijk en bovendien gaat het verbrandingsmechanisme van je lichaam na verloop van tijd  zichaanpassen: je lichaam gaat zich aanpassen aan de verminderde inname van caloriën en je metabolisme (= verbranding van caloriën) op een lager pitje zetten.

Welk dieet: Voor vele misschien de moeilijkste vraag omdat er zoveel tegenstrijdige berichten de wereld worden ingestuurd. Op de hompegae gaan we dieper in op het proteinedieet