Afvallen met het eiwitdieet of proteïnedieet?

Regelmatig krijgen we de vraag welk dieet het beste werkt: het eiwitdieet of proteïnedieet? Het antwoord is simpel daar het over verschillende benamingen voor hetzelfde dieet gaat. We begrijpen wel dat mensen niet meer zeker zijn omdat er steeds nieuwe benamingen en termen gelanceerd worden die dikwijls nog onduidelijk en door mekaar worden gebruikt.

Algemeen zijn er drie types van voedingsgroepen:

Gluciden : Hiernaar wordt verwezen met de term koolhydraten of suikers. De suikers worden dikwijls opgedeeld in snelle en trage suikers naarmate ze minder snel in het bloed worden opgenomen.  Gluciden vormen de brandstof van ons lichaam

Lipiden : Vetstoffen. Hier spreekt van dierlijke – plantaardige vetten. Vetten vormen een reservelaag (waar we meestal vanaf willen) maar staan ook in voor bijvoorbeeld het transport van vitamines A, D, E en K en vele andere levenesbelangrijke functies

Proteïnen: Eiwitten. Ook hier maakt men een onderscheid tussen proteïnen van dierlijke en plataardige oorsprong. Proteïnen kan men beschouwen als de bouwstenen van ons lichaam. Het proteïne dieet of eiwitdieet is er op gericht om tijdens het dieet toch het behoud van de spiermassa te verzekeren door de hoeveelheid van proteïnen via gerichte inname te verzekeren. Het is belangrijk dat daarbij gebruik wordt gemaakt van kwalitatieve proteïnen.

Meer informatie over het eiwitdieet