Afvallen door onevenwichtig te eten

We weten allemaal dat we gewicht bijkomen wanneer we er slechte voedingsgewoonten op na houden (Ik ga hier niet uitleggen welke heerlijke dingen schadelijk kunnen zijn voor ons gewicht). Omgekeerd geldt echter niet dat wanneer we gezond eten, we vet zullen verbranden: spijtig genoeg.

Wat ik nu ga zeggen, zal vreemd klinken maar:

AFVALLEN = NIET EVENWICHTIG ETEN.

Om te vermageren moet men vrijwillig een “tekort” in de voeding creëren onder bepaalde voorwaarden:
– het onevenwicht mag nooit gevaarlijk zijn voor de gezondheid
– het onevenwicht moet beperkt zijn in de tijd: een duidelijk begin en einde
– natuurlijk moet het onevenwicht efficiënt zijn

Een proteïne dieet heeft een duurtijd van 2 à 4 weken. Een dieet houdt immers bepaalde opofferingen in en het kan nooit de bedoeling zijn – van welk dieet dan ook – om een leven lang zich te houden aan een eentonig dieet. Wel is het belangrijk na de afslankfase een evenwichtige eetgewoonte op te bouwen om het opnieuw opslaan van vetten te verkomen. (Hier komen we later op terug).

Afvallen is geen natuurlijk proces

Voor de mens is vermageren een onnatuurlijk proces. Daarom is het belangrijk dat wij de notie van niet evenwichtige voeding – die indruist tegen de gezondheidsconcepten die wij kennen- toe te lichten.

De mens is niet geprogrammeerd om te vermageren en heeft, buiten de vorm van ketose – effect waar het proteïne dieet op inspeelt – geen enkel fysiologisch proces met als doel om vet te verbranden. Vet wordt door ons lichaam opgeslagen als een bescherming tegen slechte tijden. Om te vermageren moeten we aan ons lichaam te kennen geven dat er een “hongersnood” heerst en dat het moet overschakelen op zijn reserves. Spontaan zal ons lichaam geen vet verbranden.

Hoe wordt er vet opgeslagen in ons lichaam ?

De pancreas is het orgaan dat verantwoordelijk is voor de omzetting van suikers in vetten en van de stockage van deze vetten (de vetten die we opgenomen hebben via onze voeding en de suikers die omgezet zijn naar vetten) in ons lichaam. Wanneer we glucose (-wetenschappelijke benaming voor koolhydraten-suikers) eten, zal de pancreas insuline aanmaken. De insuline zal het niveau van de suikers in het bloed doen dalen en is eveneens verantwoordelijk voor de stockage van vetten in het lichaam.

Jojo effect

Het klassiek dieet werkt op basis van de energetische balans: men zal minder caloriën eten dan men verbruikt. Bovendien zal men het verbruik stimuleren door meer fysische inspanning te leveren. Men zal minder eten van alles: de hoeveelheid voedsel verandert maar de samenstelling (koolhydraten, vetten, proteïnen) niet. Hierdoor kan er een tekort ontstaan aan proteïnen, mineralen en vitaminen. Het goede nieuws is dat men zeker en vast gewicht zal verliezen met een dergelijk dieet (in principe met alle diëten) maar het grote nadeel is dat men zowel vet als spieren verliest door een tekort aan proteïnen. Aangezien de spieren – ook het hart – de bangrijkste verbruikers van caloriën zijn, zal er na het dieet een kleiner verbruik van caloriën zijn. Dit creërt het jojo effect: wanneer men terug overgaat naar normale porties – calorie input – is het vermogen om deze caloriën te verbranden gedaalt en zal men terug vet opstapelen. Indien men in een latere fase een tweede regime volgt, is het effect bovendien minder omdat men minder spieren heeft die voor de calorie verbranding zorgen: om te blijven afvallen, zou men steeds minder en minder moeten eten. Door het verlies van spieren, is er geen stabilistaie fase in dergelijk dieet en zal men steeds te maken hebben met het jojo effect.

Men kan het verlies van spiermassa vermijden – en bijgevolg ook het jojo effect ! – door proteïnen supplementen te nemen. Wij raden het stuntpakket aan dat u kan terugvinden op Gezondheidshoek.be. Dit pakket bevat zowel proteïne maaltijden als bijkomende supplementen om 4 – 10 kilo af te vallen. Echt een aanrader.

Meer informatie proteïnedieet

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *